شرحی بر نشانه‌ها



شرحی بر نشانه‌ها
(نشانه‌های گرافیک در ارتباط تصویری)
مولف: مسعود سپهر
تعداد صفحات: ۱۹۰
ناشر: انتشارات هرمس
چاپ اول: پاییز ۱۳۹۳
ارزش: ۱۴۰۰۰ تومان

شهاب اشتری


انتشارات هرمس در آذرماه جاری کتاب «شرحی بر نشانه‌ها - نشانه‌های گرافیک در ارتباط تصویری» نوشته‌ و تالیف مسعود سپهر را منتشر کرده است. تصور می‌کنیم این کتاب نیز نظیر « مبادی سواد بصری » ـ ویراسته و ترجمه‌ی آزاد از همین نویسنده ـ سال‌های بسیاری پس از این به عنوان کتاب راهنما و مرجع در آموزش گرافیک مورد استفاده قرار گیرد. این کتاب از این جهت اهمیت خاص دارد که توسط یک طراح گرافیک با تجربه که دست‌اندر کار آموزش در این رشته نیز می‌باشد نوشته شده است، و بیشتر مباحث نظری مربوط به مفاهیم و طراحی «نشانه» در ارتباط تصویری را مورد توجه قرار داده است.

بخش اول کتاب مفاهیم اصلی در «سمیولوژی» را بطور خلاصه و به زبانی ساده و برای طراحان گرافیک شرح داده داده شده است، جالب است که نویسنده آگاهانه برای این موضوع از واژه‌ی «نشانه‌شناسی» که مورد استفاده زبانشناسان و متخصصین این علم در ایران می باشد، برای پیشگیری از سردرگم شدن آن با مفهوم «نشانه» در طراحی گرافیک، خودداری کرده است. موضوعاتی که در این بخش مطرح شده است به صورت موازی با مفهوم «نشانه» در طراحی گرافیک به طور سنجیده‌ای مطرح شده است، که دانستن آنها برای عموم طراحان گرافیک مفید است. 
در بخش دوم نویسنده به معرفی واژه‌های کلیدی، مفاهیم، تعریف‌ها، دیدگاه‌ها نسبت به نشانه‌های گرافیک و سیر تغییر و تحول آنها در نیم قرن معاصر پرداخته است، که مثال‌های تصویری مفید بسیاری همراه با آنها آمده است. و در بخش سوم کتاب پانزده نمونه از طراحی‌ نشانه از آثار مسعود سپهر را می‌بینیم، که اهمیت آنها از ابن جهت است که طراح ـ نویسنده همراه با آنها ما را از سرگذشت سیر طراحی هریک از ابتدای سفارش تا پایان کار مطلع می‌سازد، که بسیار جالب و آموزنده است.


مطالعه‌ی این کتاب را به عموم طراحان گرافیک، و علاقه‌مندان به این رشته را توصیه می‌کنیم، و امیدواریم نویسنده آن طی ساله‌ای آینده  در این زمینه همچنان به کوشش‌های ارزنده‌ی خود ادامه دهد.


برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مولف کتاب اینجا کلیک کنید.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن