چهارچوب ها را بشکنید و خوش بگذرانید


 ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                     
   جان کانتینو | Jon Contino   
                                                           

هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
شروع کار در سنین جوانی، تصویر عجیبی از کار در دنیای واقعی حرفه‌ی طراحی به من داد. من دوران کارورزی جدی را پشت سر نگذاشته بودم و تا به حال در هیچ استودیوی طراحی بزرگی کار نکرده بودم. از سن چهارده سالگی به صورت مستقل شغل طراحی را آغاز نمودم و این تنها شناختی بود که از این حرفه داشتم. سخت‌ترین قسمت کار برای من کنار گذاشتن عادت‌های عجیب و غیر رسمی‌ام بود، تا بتوانم به عنوان یک طراح جوان در محیطی جدی و با برنامه، مشغول به کار در نهایت و پذیرفته شوم. طراحی کردن از روی عشق، با طراحی کردن از روی عشق «و به عنوان یک منبع درآمد» بسیار متفاوت است. لازم است به صورت مداوم اولویت‌های خود را بررسی کنید و ببینید تا چه حد می‌توانید/می‌خواهید فشار کار را متحمل شوید.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
نفرت‌انگیز، از خودراضی و متکبر باشید و به حرف کسانی که سعی دارند به شما کمک کنند، گوش ندهید. به طور کلی بچه‌گانه و توهین‌آمیز رفتار کنید. من برای استخدام طراح، یک طراح با 10% استعداد و مهارت را ترجیح می‌دهم به طراحی که عوضی باشد. اگر فکر می‌کنید خصوصیات طراح دومی را دارید، وقت آن است که بزرگ شوید. در این حرفه جایی برای اخلاق و منش بد وجود ندارد. به اندازه‌ی کافی رقابت در این حرفه سنگین است و افراد برای باقی ماندن در آن و حفظ سِمت خود سخت مشغول کار هستند، بنابراین اگر با چنین اخلاق و شخصیتی وارد محیط کار شوید، نه تنها بر روی روابط همکاران، بلکه بر کیفیت کار دیگران نیز تاثیر منفی خواهید گذاشت.

آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
تمام چیزهایی که آرزو می کردم ای کاش از ابتدا می‌دانستم را با اشتباهاتی که مرتکب شدم آموختم. وقتی به عقب بر می‌گردم فکر می‌کنم شاید با خودم می‌گفتم «ای کاش این مساله را از اول می دانستم!» اما حقیقت این است که اشتباه کردن و آموختن از آن، بهترین نوع یادگیری بود. شما هر چه‌قدر که بخواهید می‌توانید مطالعه کنید و به توصیه‌های دیگران گوش دهید، ولی آن‌چه که از خرابکاری در یک پروژه‌ی بزرگ و پرداخت خسارت (از پولی که به سختی به دست آورده‌اید) بیاموزید را هرگز فراموش نخواهید کرد.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
گذشته از همه ی این حرف‌ها بهترین چیزی که لازم هست همیشه به یاد داشته باشید این است که شما این شغل را به خاطر خودتان انتخاب کرده‌اید. این حرفه، حرفه‌ی خلاقیت است، پس خلاقانه عمل کنید. اگر تنها می خواهید رضایت دیگران را جلب کنید، مدام در تقلا و نارضایتی فردی خواهید بود و در نهایت با پایین‌ترین کیفیت ممکن، کار خواهید کرد زیرا از شغل و زندگی خود بیزار خواهید شد. پس چهارچوب ها را بشکنید، خوش بگذرانید و از این که هر روز باید از مغز خود استفاده کنید شاکر باشید.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
به طور کلی پاسخ به این سوال به نظرم همیشه دشوار است. برای هر فردی، یک سیستم منحصر به فردی جواب‌گو خواهد بود. بهترین کار این است که یک کتاب‌فروشی پیدا کنید، به قسمت کتاب‌های طراحی بروید، همه‌ی آن ها را خوب بررسی نموده و چندتایی را برای خرید انتخاب نمایید. اگر می‌توانید، هر چند هفته یا چند ماه یک بار این کار را انجام دهید، تا پس از مدتی متوجه شوید چه نوع کتاب‌هایی برای شما کاربردی‌تر و الهام‌بخش هستند. احتمالاً بعد از مدتی متوجه می شوید کتاب‌هایی که بیشترین کمک را به شما کرده‌اند، همان‌هایی هستند که از بخش‌هایی غیر از بخش کتاب‌های طراحی، انتخاب کرده بودید. مفیدترین مطالب لزوماً در قفسه‌ی کتاب‌های طراحی یافت نمی‌شوند، اما تنها راه باور این مطلب این است که خودتان وارد میدان شده و این حقیقت را تجربه نمایید.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن