کاش درمورد چیزهایی که نمی‌دانستم، می‌پرسیدم



ترجمه:ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                     
دیوید وال (David Wall)   
طراح‌گرافیک ایرلندی                               
                                                                

هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
این حقیقت که علاوه بر یادگیری واقعیت‌های کسالت‌بار زندگی، می‌بایست چیزهای بسیاری را در حرفه‌ی خود می‌آموختم، برایم دلهره‌آور بود. کارفرماها علاقه‌ی زیادی به یک پسر بیست‌و دو ساله با مدرک معتبر که دوست داشت کارگردان هنری شود، کارورز خوبی بود و سخت کار می‌کرد، نداشتند. کار کردن با مشتری‌های واقعی، مهلت‌های زمانی بسیار کوتاه و زیر نظر مدیران تیزبین برایم بسیار دشوار و آموزنده بود. سخت‌ترین مشکلاتی که با آن‌ها دست و پنجه نرم کردم همان‌هایی هستند که امروزه از وجودشان لذت می‌برم. کار کردن با مشتری، یادگیری مستمر و تنگ بودن وقت پروژه‌ها، برایم حکم بنزینی را دارند که حرکت و شور را باعث می‌شوند.

یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ‌کس او را استخدام نکند و به او سفارش کار ندهد؟
خیلی کارها می‌توانند انجام دهند؛ فرستادن ایمیل با غلط‌های دیکته‌ای و فایل‌های بالای ۱۵ مگابایت (این اتفاق گاهی می‌افتد) واضح‌ترین‌هایشان هستند. در مجموع پذیرای چیزهای جدید نباشند و شیوه‌ی کار دیگری را کپی کنند. در گپ‌و گفت‌های میان فارغ‌التحصیلان طراحی‌گرافیک شنیده‌ام که می‌گویند «هرگز» پروسه، فونت، رنگ و شیوه‌ی خاصی را در آثارشان استفاده نمی‌کنند.
خوب است که ذهن خود را همیشه باز نگه داریم و تمایل به کسب تجربه داشته باشیم. بر خلاف این عمل کردن، واقعا کسل‌کننده خواهد بود.



آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
بله؛ این‌که ۱۲ سال بعد هنوز هم نیازمند تجربه و اطلاعات بیشتر هستم. کاش با اعتماد به‌نفس در مورد چیزهایی که نمی‌دانستم سوال می‌پرسیدم و می‌فهمیدم که این کار هیچ اشکالی ندارد.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
پیدا کردن سفارش دهنده‌ای که ارزش کار، ایده و تلاشم را می‌داند کمک بسیاری به ادامه موفق کارم می‌کند. خوشبختانه تا کنون از این نوع روابط کاری خوب بسیار داشته‌ام. همچنین انجام کار گروهی باعث بالا رفتن کیفیت پروژه خواهد شد.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
کتاب «طراحی، یک شغل است»(۲) اثر مایک مونتیرو برای شروع فوق‌العاده است. من طرف‌دار پر و پا قرص بیان شیوای او هستم، ضمن این که کتابش مانند یک معدن طلا پر است از ایده‌ها و شیوه‌های گوناگون. دقیقا قسمت‌هایی از کار که به نظر کسل‌کننده می‌آیند و جذابیتی برای طراحان جوان ندارند، همان قسمت‌هایی هستند که اتفاقات جالب در آن‌ها روی می‌دهد و کتاب مایک یک راهنمای عالی برای چنین مواردی است. کتاب «فضای بیرونی»(۳)  نیز برای مطالعه عالی است؛ داستانی است جذاب و الهام‌بخش از یک استودیو و اتفاقات آن.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن