وقت‌شناس نباشید و پاسخ ایمیل‌ها را ندهید



ترجمه: ریحانه دقیقیان


۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو(۱)» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                     
   ملودی هنسن | Melody Hansen   
                                                              

هنگامی که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟

با این که چند سالی است که به صورت مستقل فعالیت می‌کنم هنوز برایم سخت است که «حرفه» یا «شغل» خطابش کنم. هنوز احساس می‌کنم در آغاز این مسیر قرار دارم. و مهم‌ترین چیزی که برای آن تلاش می‌کنم درست عمل‌کردن است. مدام تصور می‌کنم که فرمول مشخصی برای طراح خوب بودن هست، یا شیوه‌ی به خصوصی برای منحصر به فرد بودن آثار، پست گذاشتن در فضای مجازی، نوشتن زیر‌نویس، گذاشتن عکس و یا استفاده از کلمات در ایمیل وجود دارد. اما دارم به این نتیجه می‌رسم که طراحی که مستقل کار می‌کند آزادی بیشتری دارد و تنها فرمول برای او همانی است خودش برای خودش تعریف می‌کند. یکی از چالش‌های کاری من ، پیدا کردن صدای منحصر به فرد خودم در میان صدها هزار طراح دیگر بود. هر روز این تئوری‌ها را تمرین کرده و اشتباهات مختلف را نیز در طول مسیر تجربه می‌کنم. اشتباه کردن یکی دیگر از پدیده‌های ترسناک در آغاز کار است. خراب‌‌کردن هیچ اشکالی ندارد. با هر اشتباه می‌آموزم و رشد می‌کنم. این کار به گذر زمان و صبر احتیاج دارد. صبر کلید اصلی است.

یک طراح جوان باید چه‌کار کند تا هیچ کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
سوال بسیار خوبی است. فکر می‌کنم پاسخ، عدم داشتن اعتماد به نفس باشد. البته داشتن اعتماد به نفس به معنای عدم تمایل به یادگیری نیست، باید همیشه علاقه‌مند به یادگیری باشید و از این که اشتباه‌تان را اصلاح کنند ناراحت نشوید، ولی هم‌زمان مهم است که بدانید به عنوان یک انسان و یک طراح ارزشمند هستید و آن چه که شما خلق کرده‌اید منحصر به فرد و با‌ارزش است. آن چه که واقعا دوست‌دارید را خلق کنید و به اثر خود افتخار کنید. این که چطور خود و اثرتان را معرفی می‌کنید بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از راه‌های استخدام نشدن این است که وقت‌شناس نباشید و پاسخ ایمیل‌ها را ندهید.



آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای‌کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟
هنوز هم آرزو می‌کنم ای‌کاش در کلاس‌های آموزشی کسب و کار (تجارت) شرکت می‌کردم. چیزهای زیادی هست که در مورد کسب‌و‌کار نمی‌دانم و در حال حاضر به شیوه‌ی آزمون و خطا در حال یادگیری هستم. قوانین مالی و تجاری بخش عمده‌ای از دنیای طراحی را در بر می‌گیرد و دانستن آن‌ها برای تعامل و کار کردن با سفارش‌دهندگان امری است ضروری. همچنین ای‌کاش می‌دانستم که اشکالی ندارد اگر هر از چندگاهی به خودم استراحت بدهم. ابتدای کار فکر می‌کردم باید تمام مدت پروژه بگیرم و بیست و چهار ساعت برای آن‌ها وقت بگذارم. ولی باید برای خودتان برنامه‌ی مشخص و وقت استراحت داشته باشید و «نه» گفتن را بیاموزید. من همچنان در حال تمرین برای نه گفتن هستم.

آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا‌بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟

در آغاز اغلب پروژه‌ها زمانی را به فکر‌کردن راجع به آن اختصاص می‌دهم تا تصویری اجمالی از آن‌ چه که لازم است خلق شود، هاله‌ای از نمای نهایی پروژه و حس طراحی را در ذهن داشته باشم. همچنین معمولا صفحه‌ی Pinterest را باز می‌گذارم تا ببینم دیگران چه کرده‌اند، ایده بگیرم و بدانم چه طرح و حسی امروزه رایج است. ولی فکر می‌کنم مهم‌ترین چیز برای من این است که بدانم چه احساسی قرار است از طریق اثر منتقل شود و آن را همان ابتدا می‌نویسم، زیرا در طول پروسه کمک بسیاری به موفقیت‌آمیز بودن آن می‌کند و باعث می‌شود تا بدانم قرار است چه مسیری را بروم و چه تصوری از کار داشته باشم.

آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟

 متاسفانه ایراد بزرگ من این است که اهل کتاب خواندن نیستم.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن