ای کاش می‌دانستم که ندانستن چیزها،اشکالی ندارد


ترجمه: ریحانه دقیقیان

۵ سوال از ۱۰۰ طراح بخش کوچکی از پروژه‌ی یک طراح به‌نام «یوگنی یرمکاو» است که مصاحبه‌های بسیارکوتاهی را با طراحان مختلف (که اغلب طراح‌گرافیک هستند) انجام می‌دهد.
هریک از این مصاحبه‌ها شامل پنج سؤال و جواب هستند. او از همه طراحان پنج سؤال یکسان پرسیده‌؛ سؤالات مهم، پاسخ‌های کوتاه.
اصل این پروژه بر این اساس بنا شده است: کلمات اضافی و بیهوده، هرچه کمتر، بهتر. هدف، انتقال اطلاعات مفید و تا حد ممکن خلاصه شده به خوانندگان است.
این مصاحبه‌ها به‌صورت اینترنتی و از طریق ایمیل انجام شده‌اند. این پروژه در ماه آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و اولین مصاحبه در ۱۳ ماه مه ۲۰۱۴ منتشر شد. مطالعه‌ی این مصاحبه‌ها می‌تواند مفید باشد.



                                                                     
   لورا بوهل | Laura Bohill   
                                                           

هنگامی‌که در این حرفه آغاز به کار کردید با چه مشکلاتی مواجه شدید؟
مشکل‌ترین قسمت کار این بود که نمی‌دانستم از کجا باید شروع کنم. به نظر می‌رسید قدم اول پیدا کردن‌یک شغل تمام‌وقت و کسب تجربه‌ی کافی است. کار بسیار دشواری بود. به عنوان ‌یک طراح گرافیک و تصویرگر، به دنبال شغلی بودم که در آن احساس رضایت کنم. پس از مدتی به این نتیجه رسیدم که بایدها و نبایدها را از ذهنم حذف کنم تا راحت تر به کار خود ادامه دهم. هر مسیری که مناسب شما و استعداد شماست را با اطمینان خاطر انتخاب کنید. خوشبختانه حرفه‌ی ما، خشک و پر از قاعده نیست و هر کسی می‌تواند به شیوه‌ی خودش کار کند.
   
یک طراح جوان باید چه کار کند تا هیچ کس او را استخدام نکرده و به او سفارش کار ندهد؟
استخدام نشود؟ چه سوال عجیبی. برای شناخت حرفه‌ی خود و سایر طراحان تلاش نکنید و در جریان رویدادهای جدید این رشته نباشید. از سایر طراحان در مورد آثارشان سوال نپرسید، از آن‌ها چیزی نیاموزید و در این حرفه دوستِ همکار ‌یا استاد برای خود نیابید. تمام موقعیت‌های کاری خوبی که در جوانی برای من پیش آمد به واسطه‌ی دوستی با طراحان مختلف و نشان دادن علاقه به برنامه‌ی کاری آن‌ها بود. علاوه بر مواردی که گفته شد، در توییتر با افراد ارتباط نگیرید، و‌ یا لینک وب‌سایت خود را نگذارید تا دیگران با شما و کارتان آشنا نشوند. توییتر به نظر من نعمت بزرگی است که می‌توانید در آن با طراحان بسیار قوی آشنا شوید. موقعیت‌های بسیار خوبی در توییتر وجود دارند که توصیه می‌کنم پیگیرشان باشید.


 
آیا نکته‌ای هست که آرزو می‌کردید ای کاش از ابتدای فعالیت خود در این حرفه می‌دانستید؟

ای کاش می‌دانستم که ندانستن چیزها، اشکالی ندارد (جمله‌ی خنده‌داری است). بسیاری از افراد درک می‌کنند که شما تازه وارد این بازی شده‌اید، و اگر در مورد چیزهایی که می‌خواهید بیاموزید و چیزهایی که می‌توانید و نمی‌توانید انجام دهید صادق باشید، موقعیت‌های خوبی در مسیر شما قرار خواهند گرفت. تنها تجربه‌ی من در دانشگاه طراحی چاپ بود، ولی پس فارغ‌التحصیلی بلافاصله وارد دنیایی شدم که فعالیت عمده‌ی من در آن طراحی و تصویرگری بود. چیزهای زیادی در حین کار آموختم و از دوستان طراحم بابت حمایت‌هایشان در این مسیر، سپاس‌گزارم. کافی است با خود، همکلاسی‌ها، دوستان و استاتیدتان صادق باشید. از این که بگویید «این کار را بلد نیستم» نترسید. با این حال «ممکن است به من ‌یاد بدهید؟» را نیز فراموش نکنید.‌یا حتی در اینترنت نیز می‌توانید به دنبال پاسخ باشید.

 آیا قوانین و قواعد خاصی را برای بالا بردن کیفیت کار در حرفه خود دنبال می‌کنید؟
برای آینده برنامه ریزی کنید. همیشه سعی کنید برای هفته‌ی پیش رو برنامه‌ی مشخصی داشته باشید و از آن پیروی نمایید. کارها را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و بدانید که برنامه‌ی امروز صبح‌ یا امروز بعد از ظهرتان دقیقاً چیست. من هر روز صبح پیش از این که به استودیو بروم، با توجه به برنامه‌ها و کارهای آن روز خود را برای تمام روز آماده می‌کنم. اخیراً متوجه شدم که با‌ یک تغییر کوچک در برنامه‌ها، کیفیت کارم چند برابر شده است. این تغییر شامل استراحت‌های زیاد بین کارها و پیدا کردن فضای مناسب برای هر‌ کاری است. خوشبختانه همکاران من در استودیو همیشه برای‌یک استراحت کوتاه با نوشیدن قهوه، قدم زدن ‌یا صحبت کردن، من را همراهی می‌کنند. تعامل با افراد مختلف در طول روز، باعث افزایش تمرکز من شده و کارکرد ذهنم را بالا می‌برد. پیش از این به صورت مستقل و در خانه کار می‌کردم، به همین خاطر مجبور بودم ساعات بیشتری از روز را صرف کار کنم.
بنابراین فکر می‌کنم سه کلید اصلی کار من این‌ها هستند: برنامه، استراحت بین کار و اجتماعی بودن. به خاطر داشته باشید که هر جا احساس فشار و خستگی کردید کار را متوقف کنید، سلامت شما در درجه‌ی اول اهمیت قرار دارد.

 آیا کتاب مناسبی برای طراحان جوان سراغ دارید که به آن‌ها معرفی کنید؟
هر کتابی که خلاقیت شما را به جوش می‌آورد بخوانید، هر‌چه که زیباست و انگیزه‌بخش. کتاب‌های زیادی در زمینه‌ی طراحی هستند که آثار برتر را معرفی می‌کنند. اما من شخصاً، انگیزه‌ها و ایده‌هایم را در مطالعه‌ی چیزهای زیبایی که دوست داشتم پیدا کردم، هر چند آن چیزها هیچ ارتباطی با رشته‌ی من نداشتند. با این حال‌یک کتاب مرتبط با طراحی را معرفی خواهم کرد: مثل‌یک هنرمند دزدی کنید اثر آستین کلیون. کتابی است مفید، مختصر و شیرین.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن