گزارشی از سخنرانی معراج قنبری در دانشگاه سوره


به مناسبت هفته گرافیک، سلسله سخنرانی‌هایی را با موضوعات مربوط با طراحی گرافیک در دانشگاه سوره برگزار شد.

معراج قنبری در روز یکشنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۷ در نشستی با عنوان «فراموشیِ تاریخی» درباره‌ی تاریخ طراحی گرافیک در ایران صحبت کرد. وی در ابتدای صحبت‌هایش  گفت: «فراموش کردن‌ها و عدم آگاهی جامعه‌ی طراحی گرافیک باعث شده تا این رشته در طول تاریخ زیر بیرق تبلیغات یا نقاشی باشد و به رسمیت شناخته نشود و از طرفی باعث شود تا بعضی از طراحان به دنبال اولین بودن، بهترین بودن و یا مخترع بودن باشند».

او درباره‌ی تاریخ نگاری طراحی گرافیک اشاره کرد که معمولا تاریخ را براساس یک نظریه‌ی علمی می‌نویسند، نظریه‌ای که بشود اطلاعات را براساس آن طبقه‌بندی کرد اما متاسفانه ما تقریبا هیچ نظریه‌ی دقیق و قابل ارجاعی را نداریم. غالبا تاریخ  براساس تغییر سلسله حکومت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد نه اتفاقات و افراد تاثیرگذار، اما ما تاریخ طراحی گرافیک ایران را براساس طراحان بزرگ تقسیم‌بندی کرده‌ایم که این روشی غیرعلمی است.

معراج قنبری در ادامه با نمایش بیش از ۱۶۰ اثر، آرت‌ورک و سند تاریخی مانند روزنامه، کتاب‌، پوستر، جلد کتاب و مجله، لوگو، بسته‌بندی، آگهی تبلیغاتی و... تاریخ طراحی گرافیک در ایران را با توجه به تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، براساس یک توالی تاریخی از ورود صنعت چاپ به ایران (۲۰۷ سال پیش) تا به امروز را مرور کرد و به معرفی طراحان پیش‌گام و جریان‌های تاریخی مؤثر پرداخت. این نشست با پرسش و پاسخ و گفت‌وگو با دانشجویان و طراحان گرافیک به اتمام رسید.

 


 

زمان انتشار: ۴:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن