نگاهی به رنگ پنجم


لازم دانستیم با توجه به این مسئله کوتاه نگاهی به سوابق رنگ پنجم و شکل گیری چنین نمایشگاههایی بپردازیم.
  • از راست به چپ ( مجید عباسی ، بیژن صیفوری ، علیرضا مصطفی زاده ، ساعد مشکی)
رنگ پنجم در سال 1380 با حضور بیژن صیفوری ، رضاعابدینی ، ساعدمشکی ، مجید عباسی و علیرضا مصطفی زاده شکل گرفت هدف اعضای آن  از تشکیل این گروه ایجاد تحرک در فضای گرافیک امروز ایران بوده و هست.
پس مدتی رضا عابدینی از این گروه جدا شد و رنگ پنجم فعالیت خودرا با حضور چهار عضو دیگر ادامه داد.
-----------------------
اکنون رنگ پنجم طراح و مجری نمایشگاهی  است که هر دو سال یکبار اقدام به برگزاری آن می نماید.
----------------------
هرچند رنگ پنجم فعالیت خود را به صورت گروهی دنبال می کند ولی هر یک از اعضای آن سبک و فضای شخصی کارخود را دارا می باشند .
این گروه به عنوان اولین حرکت جدی در زمینه تایپوگرافی ایرانی نمایشگاه " بوف کور" را در دیماه 1381 در گالری سیحون برگزار کرد.
این نمایشگاه عرصه را برای فعالیت های بعدی آنها گشودوهمچنین در برگزاری     work shop هایی خارج از ایران جهت آشنا ساختن طراحان غربی با گرافیک ایران موفق بوده است.
می توان گفت یکی از مهمترین دغدغه های رنگ پنجم پرداختن به تایپوگرافی ایرانی است، در همین راستا شهریور سال 1383 دومین نمایشگاه تایپوگرافی با عنوان " مولوی " در خانه هنرمندان ایران با استقبال زیادی برگزار شد .به گونه ای که آثارآن در چند شهر ایران و نیز در کشور ایتالیا به نمایش گذاشته شد.
و حال پس از دو سال خردادماه سال جاری شاهد برگزاری سومین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی با عنوان " ضرب المثلهای ایرانی " خواهیم بود، فراخوان شرکت در این نمایشگاه از فروردین ماه در سایت این گروه قرار داده شده است و پیش بینی می شود که آثار زیادی برای شرکت در نمایشگاه ارسال شده باشد با این تفاسیر اکنون رنگ پنجم طراح و مجری نمایشگاهی  است که هر دو سال یکبار اقدام به برگزاری آن می نماید.
در هر دوره بیش از دوره پیش با استقبال طراحان روبرو می شود . طراحانی که امروز تایپوگرافی تا حدود زیادی می شناسند و علاقه خود را با انجام کارهای جدی نشان می دهند.
ضرب المثلهای ایرانی نیز موضوع متنوع و جذابی است که می تواند باب تازه ای را در این زمینه بگشاید.
در حال حاضر آثار رسیده به رنگ پنجم در حال داوری است و منتظریم که با مشخص شدن آثار منتخب شاهد برپایی نمایشگاهی پربار و سرشار از خلاقیت باشیم.
گزارش کامل این نمایشگاه به زودی در اختیار خوانندگان قرار خواهد گرفت.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن