افتتاح موزه گرافیک و نمایشگاه «در آغاز کلمه بود»


گزارش و عکس: زهره صدری‌نژاد




عصر پنجشنبه دهم اردیبهشت‌ماه، در چهارمین روز هفته گرافیک، نمایشگاه «در آغاز کلمه بود» در «موزه گرافیک ایران» افتتاح شد تا شروعی برای فعالیت رسمی این موزه باشد. هر چند محل موزه از مرکز شهر و دیگر بخش‌های برگزاری نمایشگاه‌های هفته دور بود اما طراحان گرافیک مثل روزهای گذشته پیش از شروع برنامه خود را به محل اعلام شده رسانده بودند.

تیم اجرایی تا آخرین لحظات پیش از شروع برنامه مشغول کار بود تا مراسم افتتاح قابل قبولی برای «موزه گرافیک ایران» برگزار شود.
ابتدا «مجید بلوچ» شرح کوتاهی درباره روند شکل‌گیری و سامان‌دهی موزه داد و گفت: «از 15 سال پیش به طراحان گرافیک پیغام دادیم تا آثارشان را برای موزه جمع‌آوری کنیم. به جز چند نفری که می‌گفتند هر موقع موزه تشکیل شد کارمان را می‌فرستیم؛ بقیه از این موضوع استقبال کردند و در این مدت حدود 10هزار اثر جمع‌آوری شده است. آثار شامل همه بخش‌های گرافیک مثل نشانه، لوگو، پوستر، کتاب، اعلان و حتی تیتراژ فیلم هم هست. همه کارها در انجمن جمع شدند تا این‌که سازمان زیباسازی شهرداری تشخیص داد بهترین کاری که در این محل می‌شود انجام داد تشکیل موزه گرافیک است چون می‌تواند روی منطقه و مردم آن هم اثرگذار باشد. خیلی از نهادهای دیگر قصد استفاده از این مکان را داشتند که در نهایت به موزه گرافیک رسید. یک افتتاحیه اولیه در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد و این شروع زودهنگام به فال‌ نیک گرفته شد.»
پس از آن علی رشیدی، هفته گرافیک را به حاضران تبریک گفت و با تشکر از «مجید بلوچ» گفت زحمات اصلی را ایشان کشیده و ما الان میوه آن را می‌چینیم. او درباره روند کار موزه اظهار داشت: «ما مدت‌ها به دنبال موزه بودیم تا این‌که بالاخره با کمک سازمان زیباسازی توانستیم این مکان را داشته باشیم. اول فکر می‌کردیم اگر ساختمان را داشته باشیم، مساله حل خواهد شد؛ اما بعد از مشخص شدن مکان متوجه شدیم که کار شروع شده و چون موزه دار نیستیم نمی‌دانیم باید چطور شروع کنیم. خوشبختانه مدیر لایقی به نام آقای «حکمت» برای این محل پیدا کردیم که خیالمان راحت شد این موزه به خوبی اداره خواهد شد. ایشان قول داده‌اند که موزه در 2 سال آینده جزو سه موزه برتر ایران باشد و فکر می‌کنم با توجه به توانایی‌های ایشان، این اتفاق خواهد افتاد. اول خیلی ناراحت بودیم که از مرکز شهر دور هستیم و الان خیلی خوشحالیم. چون فکر می‌کنیم قرار نیست همه اتفاقات فرهنگی در مرکز شهر رخ بدهد و این منطقه می‌تواند با کمک موزه به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود.»
«حکمت» صحبت‌های خود را با تبریک و خوش‌آمد به مهمانان شروع کرد و گفت: «نام موزه با تاریخ و گذشته عجین شده ولی مسلما همیشه این‌طور نیست؛ موزه‌هایی هستند که می‌توانند در زمینه آثار معاصر یا بهتر بگویم هنر معاصر کار کنند و موزه گرافیک ایران از این دسته است. این موزه دی‌ماه 1393 تاسیس شد ولی راه‌اندازی و برپایی آن واقعا حکایت دیگری است و نیاز به برنامه‌ریزی، مدیریت و هم‌کاری اصحاب فرهنگ و هنر دارد.
اگر بخواهم فعالیت‌های موزه را بیان کنم می‌توان آن‌را به دو بخش کلی تقسیم کرد؛ یک بخش فعالیت‌های مدیریتی و زیرساختی موزه خواهد بود و بخش دوم فعالیت‌های روزانه است که با مخاطبان و بازدیدکنندگان ارتباط دارد و شامل نشست‌های تخصصی، برنامه‌های آموزشی رسمی و غیر‌رسمی برای مردم و کارگاه‌های حضوری در زمینه‌های مختلف مرتبط با طراحی و گرافیک خواهد بود.»
حکمت در پایان از علاقه‌مندان دعوت به هم‌کاری کرد و گفت: «برای این‌که این امور سازمان‌دهی شود، لازم است چند کار‌گروه تخصصی تشکیل شود مثل کار‌گروه پژوهش موزه، گروه آموزش، گروه رسانه، و... به همین دلیل همین‌جا از همه علاقه‌مندانی که می‌خواهند با موزه همکاری داشته باشند دعوت به همکاری می‌کنم.»












زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن