«گذر از روزهای بیرنگی»


عکس: طاهره فلاحت‌پیشه

تا ده سال پیش تنها مرجع معتبر طراحان گرافیک برای آگاهی از حال و هوای گرافیک ایران، نشریه جهت اطلاع - نشریه داخلی انجمن طراحان گرافیک ایران - بود که آنهم در بهترین حالت به‌صورت فصلی منتشر می‌شد. محدودیت فضای آن نشریه کاغذی مسلما امکان پرداختن گسترده به تمام رویدادها و اخبار گرافیک را بدست نمی‌داد. همچنین بازه زمانی طولانی انتشار و محدودیت چاپ باعث می‌شد اخبار به‌روز و دست اول بعد از تاریخ انقضایشان به‌ اطلاع مخاطب برسد و اغلب، آنچه برای ما می‌ماند حسرت از دست دادن رویداد، نمایشگاه و یا جشنواره‌ای بود.
در این وانفسا، مجله رنگ متولد شد. علاوه بر اعضای انجمن، توجه طراحان گرافیک ایران، مخاطبان و علاقمندان گرافیک را در طیف بسیار گسترده‌تری از یک نشریه کاغذی در بر گرفت. آهسته‌ و پیوسته رشد کرد و به مرجعی معتبر و قابل اعتماد در طراحی گرافیک تبدیل شد. با اطلاع‌رسانی به موقع و فراگیر، اخبار شهرهای دور و نزدیک ایران را نیز پوشش داد. حتی با محوریت خود رویدادهایی کم‌نظیر برگزار کرد و به تولید محتواهای آموزشی و پژوهشی درباره طراحی گرافیک نیز پرداخت.
رنگ با همه کم و کاستی‌ها و فراز و نشیب‌هایش جایگاهی پیدا کرد که کمتر کسی در گرافیک ایران می‌تواند نقش موثر و پررنگ رسانه‌ای آن را نادیده بگیرد. حتی دلواپسان و کسانی که به ظاهر به این نشریه اهمیت نمی‌دهند، ناگزیرند از آرشیو اخبار و مطالب آن به‌عنوان سند و مدرکی معتبر بهره ببرند.
از ده سال پیش تا کنون به یمن حضور پربار این نشریه، آگاهی در گرافیک ایران پررنگ‌تر شد.
گویی مجله رنگ حرفه مورد علاقه من را رنگ‌آمیزی کرد. رسمیت بیشتر و وجهه قابل قبولی به آن بخشید. همگی رنگی شدیم. به امید روزهای رنگی‌تر.

بهراد جوانبخت
 

زمان انتشار: ۱۱:۴۴ ۱۳۹۵/۱۰/۹

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن