اثر برنده فجر کپی از آب درآمد!


یکی از پروژه‌های راه یافته و برنده در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر کپی از آب درآمد.

از بین بیش از ۱۵ هزار اثر ثبت‌نام شده در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ۶ هزار نفر مورد تایید و ثبت‌نام نهایی در سایت شدند و از میان آنها تنها ۱۰۰ نفر و ۱۰۰ اثر برای اولین‌بار در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمدند.
از میان این ۱۰۰ اثر تنها ۱۰ نفر انتخاب برگزیده و برنده یکصد میلیون ریال وجه نقد و همچنین طوبای زرین و سفر مطالعاتی به کشور فرانسه شدند.
اما مشکل از جایی شروع شد که هنرمند ترکیه ای در اعتراض به یکی از آثار برنده در صفحه شخصی خود در اینستاگرام دست به اعتراض زد. «شاکر گوگچه‌با» اینچنین نوشت:
«تا به حال کپی‌های زیادی از آثار خود در اینترنت دیده‌ام ولی این اولین‌بار است که یک نفر با کپی یکی از اینستالیشن‌های من، برنده یک جایزه بین‌المللی (جشنواره تجسمی فجر) می‌شود. این قابل قبول نیست. امیدوارم هیات داوران متوجه این مساله باشد.»

اعتراض وی به به اثر «کاظم خراسانی» در نهمین جشنواره تجسمی فجر است.
اما هنرمندان ایرانی هم در صفحات مجازی با انتقاد از این اتفاق خواهان بازپس‌گیری جایزه از هنرمند برنده شدند.
جالب این‌جاست که «کاظم خراسانی» (برنده جایزه) در واکنش به این اعتراض و در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم با دفاع از اثر خود گفت: نمونه خارجی را دیده بودم اما «ایده» اهمیت دارد.

خراسانی در بخش دیگری می‌گوید: من این اثر را دیده بودم. الهام‌گیری  همیشه بوده است و خواهد بود اما کپی با معنایی نو‌ظهور یک پدیده جدید است که به معنای خلق اثری مبتنی بر اثر دیگر یا ارائه ایده‌های با بهره‌گیری و وام‌گیری از اثر یک هنرمند دیگر در واقع یک رویکرد جدید است.
وی ادامه می‌دهد: نکته اساسی اینجاست که  اگر شما گرته‌برداری از اثر دیگری کرده باشید ولی مفهوم اثر عوض شده باشد اثر شما اثر جدیدی است حتی اگر در شکل ظاهری همانند اصل اثر قبلی باشد، زیرا در تعبیر معاصر، قلب هنر مفهوم آن است و نه ظاهرش. 


نظر شما چیست؟

 

زمان انتشار: ۱۰:۲۰ ۱۳۹۵/۱۲/۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن

JAMAL

مَستِ مَستَم کُن جامو بِبَر بالا ا ا ا :)

ارش سفوریان

متاسفانه سیستم نظارت بد در داوری های داغون ایران باعث همچین اتفاقات بدی میشه و در نهایت حق هنرمند بیچاره ای که میشنه فکر میکنه و ایده ولید میکنه ضایع میشه و بد تر از همه هیچ اتفاقی بعدش نمیفته و این حق خوری ها در شکل های مختلف ظاهر میشه . . .

حمید آقاربیع

اینکه آقای خراسانی کپی کردن و کار خود رو توجیه میفرمایند حرفی درش نیست و اینکه من و شما متوجه این موضوع نشدیم هم قابل قبول چون قرار نیست با تمام هنرمندان و کارهایشان آشنا باشیم ولی نکته اینجاست که هیئت داوران با چه شناختی این اثر را از ایشون پذیرفتن. وقتی هنرمندان خونه نشین و مدیران و رئیسان و داوران امور هنری بر حسب رابطه ونه تحصیلات و تخصص انتخاب میشوند پیش آمدن اینگونه اشتباهات عادی خواهد بود و حتی برای توجیه خود توجیه آقای خراسانی را هم قبول خواهند کرد. امیدوارم هنر باز هم جایگاه خود رو در این دیار بیابد.

عبدالرسول خواجه

جواب ايشون قابل قبول نيست و توجيه كودكانه أيه كار ايشون كپيه نه اقتباس

ملیحه دودانگی

کپی کردن که جای خود، ولی یه سیستم نظارتی درست و درمون نداریم تو ایران که هر از گاهی مشخص میشه فلان جایزه کپی بوده؟
مفهوم گرته برداری رو هم عوض کردیم ما

نوید اچگان

هنرمند آقای خراسانی ، کارشان خوب نبوده است. ایده اولیه مهم هست که آن هم کپی میباشد. باشد که به خود آییم. با این کار ها به کجا میرویم.

سمیه اسکو

چه حرکت زشتی . این ایده بود واقعا؟!!!!!! یا کپی محض!!!؟