هفته گرافیک برگزیدگان خود را شناخت


برگزیدگان هفته ی گرافیک معرفی شدند.
در این مراسم که از پنجشنبه هفته ی گذشته آغاز شده بود سلسله مباحثی پیرامون طراحی هویت بصری شهری، موزه ی گرافیک ایران و مشکل زباله های شهری طرح گردید و در این میان، آثاری نیز برای شرکت در مسابقه، ارسال شده بود که در روز پایانی این مراسم آثار برتر معرفی شدند.
به هر یک از برگزیدگان لوح افتخار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به همراه جایزه ویژه به ارزش 3 میلیون تومان از سوی دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران اهدا شد.
بیانیه هیات داوران بدین شرح است:

به نام خدا
بیانیه هیئت داوران "هفته طراحی گرافیک 88"

مشارکت 110 طراح گرافیک غالباً جوان با ارائه 130 مجموعه اثر، که 28 مجموعه پس از انتخاب اولیه به بخش مسابقه و نمایشگاه "هفته طراحی گرافیک 88"  راه یافته، گرچه همانند دیگر جشنواره ها و نمایشگاه های گوناگون حضور وسیع و گسترده ای نیست اما در نوع خود یک اتفاق کم نظیر است .
چراکه طراحان گرافیک ایران برای اولین بار در عرصه ای وارد شده اند که ذات و جوهره طراحی گرافیک در آن نهفته و یکی از رسالت های اصلی فرهنگی و اجتماعی آن است .
<< یعنی به چالش کشاندن فکر و اندیشه طراح در ارائه راه حل های بصری برای پیام رسانی به مخاطبان عام و توده مردم >> آن هم برای بدیهی ترین موضوعات، مشکلات و نیازهای جامعه شهری .
اما اینگونه رفتارهای حرفه ای نیازمند یک روند پایدار و مستمر در حوزه های مختلف برای طراحان گرافیک از یک سو و برای سازمان ها و نهاد های معظم اجتماعی از سوی دیگر است .
جامعه طراحان گرافیک به عنوان قشر حساس، هوشمند و متفکر جامعه شهری می توانند با بیان تصویری خلاقانه و قابل فهم در حل مشکلات و ناهنجاری های فرهنگی اجتماعی راه حل های تصویری اندیشمندانه ای را با ایجاد فضاهای جدید پیام رسانی، به همه آحاد جامعه در حال توسعه شهری انعکاس دهند .
به همین لحاظ، هیئت داوران "هفته طراحی گرافیک 88"  ضمن تقدیر از تصمیم انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران برای طرح موضوع  "طراحی و ایده پردازی برای مشکل زباله های شهری " و هم چنین تقدیر از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و سازمان بازیافت و تبدیل مواد، به واسطه استقبال و حمایت شایان توجه از این پروژه اطلاع رسانی و آموزش اجتماعی، امیدوار است که در تجربه های آتی شاهد همکاری ها و مشارکت های وسیع تر در طیف گسترده تر از طراحان گرافیک و سازمان های بزرگ باشد .
ارزیابی هیئت داوران از آثار راه یافته به بخش مسابقه آنست که ؛
1) غالب طراحان گرافیک شرکت کننده به ضمائم اطلاعاتی موضوع مسابقه توجه کافی نداشته و یا آن را به دقت مطالعه نکرده اند . به همین لحاظ زبان ارتباطی درست را با مخاطبین اصلی یعنی توده مردم پیدا نکرده اند .
2) اکثر قریب به اتفاق آنان تنها گرایش در ارائه نمایش گرافیک زیبا داشته و کمتر به وظیفه اصلی و کارکرد آن یعنی اطلاع رسانی اجتماعی قابل فهم پرداخته اند .
3) در بسیاری از آثار، خلاقیت و نوآوری بدیع و روانی در انتقال پیام به چشم نمی خورد در حالی که پیچیدگی در پیام رسانی و اجرای دقیق و گاهی توانمند دست مایه غالب آنان است .
با بیان این مقدمه کمی نامهربان، هیئت داوران نتایج داوری خود را در جلسه روز شنبه 5/2/1388 در خانه هنرمندان ایران به شرح زیر اعلام می دارد .
الف : برای موضوع "بیرون گذاردن زباله در ساعت 9 شب" ؛
هیئت داوران مجموعه کار سیروس سلیمی خلیق و هم چنین مجموعه کار سید مجتبی بهشتی و همکاران شان را به واسطه همکاری گروهی در اجرا و ارائه حرفه ای آن ها مورد تشویق قرار می دهند و لوح تقدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به آنان اهدا می شود .
• در این بخش، به مجموعه کار رامینا نقیون به عنوان مجموعه اثر برتر و سادگی و روانی در بیان موضوع، لوح افتخار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و 3 میلیون تومان جایزه نقدی از سوی دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق می گیرد .
ب : برای موضوع "کاهش حجم زباله"
هیئت داوران نشانه تصویری بسیار ساده و قابل فهم، کار مشترک فرناز شهامی و پگاه شرکت را مورد تشویق قرار داده و لوح تقدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به آنان اهدا می شود .
• در این بخش، لوح افتخار به همراه 3 میلیون تومان جایزه نقدی به مجموعه کار مشترک علیرضا نبئی و مسعود حشمتی به واسطه گویایی تصویری و صراحت در انتقال پیام تعلق می گیرد .
ج : برای موضوع "تفکیک زباله خشک و تر"
هیئت داوران در مجموعه کارهای ایمان آل مظفر، طراحی نشانه تصویری طنز گونه موفق ایشان را مورد تشویق قرار داده و لوح تقدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به ایشان اهدا می شود .
• در این بخش، لوح افتخار انجمن به همراه 3 میلیون تومان جایزه نقدی، مشترکاً به طراحی خلاقانه و بسیار ساده نشانه نوشته "خشکــتر" کار ناصر نصیری و مجموعه کار کامل و جامع با اجرای بسیار حرفه ای  "پیمان پور حسین" تعلق می گیرد .

هیئت داوران           
"هفته طراحی گرافیک ایران"
تهران – خانه هنرمندان ایران  
5 اردیبهشت  88        

بیرون گذاردن زباله در ساعت 9 شب/  اثر: رامینا نقیون
 بخش کاهش حجم زباله/ اثر: علیرضا نبئی و مسعود حشمتی

 بخش تفکیک زباله خشک و تر/ اثر: پیمان پور حسین

 بخش تفکیک زباله خشک و تر/ اثر: ناصر نصیری

بخش بیرون گذاردن زباله در ساعت ۹ شب/ اثر: سید مجتبی بهشتی بخش بیرون گذاردن زباله در ساعت ۹ شب/ اثر: سیروس سلیمی خلیق
بخش تفکیک زباله خشک و تر/ اثر: ایمان آل مظفر  بخش کاهش حجم زباله/ اثر: فرناز شهامی و پگاه شرکت


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن